Straatfeesten, Safari en dirty dancing - Reisverslag uit Remedios, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu Straatfeesten, Safari en dirty dancing - Reisverslag uit Remedios, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu

Straatfeesten, Safari en dirty dancing

Door: Meinou

Blijf op de hoogte en volg Meinou

31 December 2011 | Cuba, Remedios

*zaterdag 26 november 2011 t/m dinsdag 6 december 2011*

Beunos Noches Nederland,

Na de spannende vis en bunker ochtend einde van blog 2 zijn we zaterdag met de bus (surprise surprise) gereden naar Bayamo. Dit is een heel schattig stadje waar elke zaterdag een groot dorpsfeest is.
Toen wij aankwamen draaiden de varkens al aan het spit te garen. Het was gezellig druk op straat met lokale mensen en overal was eten, drinken en muziek.
De meeste Boababbers bleven hangen bij een live bandje met een drumstel, gitaar en draaiorgel. En gezien wij zoveel dancingqueens in de groep hebben stond al gauw half Boabab te dansen en te sjansen tot het einde van het feest. Een geweldige avond en zeker een hoogtepunt uit deze reis.

Op zondag hadden we weer volle reisdag. We vertrokken vanuit Bayamo naar Santiago met een tussenstop bij de basiliek van El Cobre die gewijd aan de ' Heilige Maagd van het koper'. Deze belichaamt de Cubaanse nationale heilige Ochun, de Afro-Cubaanse godin van de liefde.
In de avond arriveerde we in Santiago waar we met een gedeelte van de groep onze eerste echte salsales kregen met een eigen Cubaanse danspartner.
Ik heb veel geleerd en voelde mij nog een soort van ervaren ook aan het einde van de avond haha.

Op maandag zijn we Santiago gaan verkennen. We zijn o.a. met de boot naar Cayo Granma geweest, een voormalig doorgangskamp voor slaven.
Naar Castillo del Morro, een fort gebouwd op een hoge rots die de baai overziet. Naar de begraafplaats Santa Ifigenia waar vele beroemde Cubanen zijn begraven.
Naar de Casa Dieo Velazquez, het oudste huis van Cuba (uit 1516) wat momenteel een museum voor koloniale kunst herbergt en waar we een fascinerende rondleiding kregen van de curator Pablo.

Tevens zijn we gestopt bij Moncada-kazerne waar in de nacht van 26 juli 1953 een honderdtal jonge rebellen onder leiding van Fidel en Raul Castro een mislukte eerste poging ondernamen tegen het regime.
Vele rebellen stierven maar Fidel en Raul overleefden en werden later berecht. De kogelgaten zijn nog steeds te zien in de kazerne.

In de avond ben ik naar een tweede salsales gegaan om weer heerlijk met mijn Cubaan te gaan zwieren.
Fabijan had het echter allemaal wel gezien en is met de heren gaan stappen.

Dinsdag zijn we naar Baracoa vertrokken. Helaas hebben we deze ochtend met pijn in mijn hart 2 medereizigers, Hans en Daisy wegens medische redenen moeten achterlaten.
Heel triest en zeker weten ook een groot gemis voor onze groep tijdens de rest van de reis gezien dit hele fijne en leuke medereizigers waren.
De reis was weer een lange zit maar met een paar uitzicht stops zeker goed te doen. Ik heb nog nooit zoveel geslapen tijdens een reis, dat gehobbel in de bus is magisch.

We kwamen tegen de avond aan in Baracoa waar we een prachtig hotel op een berg hadden midden in het centrum gedeelte. Prachtig uitzicht alleen wel erg sportief al die trappen beklimmen.
In de avond zijn we weer in een Paladar gaan eten, eentje die overal de lokale beroemde kokossaus bij serveerde, heerlijk.

Woensdag zijn Fabijan en ik op een cacao tour gegaan. Baracoa is namelijk bekent om zijn cacao bomen en productie.
We zijn langs de fabriek gereden, helaas is dit weer een plek waar de overheid geen mensen toelaat. Wij denken dat oempa loempia's stiekem toch bestaan.
De volgende stop was een cacao plantage waar we het hele proces vanaf de cacao groeiend aan de bomen tot de daadwerkelijke cacaoballen uitgelegd hebben gekregen.

Verder hebben we mimosa plantjes aangeraakt, dit zijn kruidje-roer-mij-niet planten die bij aanraking de bladen dichtvouwen en een boottocht naar een bounty eiland gemaakt waar ze cucurucho, een mix van geraspte kokos, fruit en honing maken. (lekker!) De dag was so far heel relaxt alleen na ons boottochtje, bountystrand en bountyhapje moesten we ook weer terug naar de bus zien te komen wat helaas niet met de boot was. Vervolgens hebben we dus 2 uur in de brandende zon over het eilandje, wat nu wat minder schattig werd haha, teruggelopen.

Eenmaal aangekomen in het hotel zijn we gelijk het zwemband ingedoken om af te koelen want er zat weer een gezellige avond aan te komen. Fabijan is morgen namelijk jarig (the big 30!) dus dat gaan we natuurlijk optimaal uitmelken met een pre-party haha.

We zijn gezellig in een paladar gaan eten met heel traditioneel eten. De meneer die het runt is redelijk excentriek, hij noemt zichzelf de poet, en houdt van dichten, zingen en entertainen. Het leukste was toch wel het traditionele suikerriet shotje.
Er wordt dan een stengel suikerruit losgeslagen, iemand gaat zitten op een stoel met zijn hoofd naar achter en vervolgens wordt er rum in diegene zijn mond gegoten tegelijkertijd met het uitwringen van de stengel suikerriet. Gezien Fabijan op dat moment al in Nederland jarig was moest hij natuurlijk ook.

De volgende ochtend (donderdag) was weer een rijdag. Fabijan had zich eerst voor vertrek laten scheren om mooi te zijn voor zijn verjaardag en Harry onze medereiziger moest naar de kliniek voor wat pilletjes tegen zijn Cubaanse wormvriendje die deze reis blijkbaar gratis meelift.

Tijdens het rijden was het weer veel uit het raam kijken en muziek luisteren. We zijn het nikkel en aluminium mijnen gebied doorkruist waar de grond compleet rood was door de vervuiling. Apart om te zien maar wel zonde.
We rijden vandaag naar Cayo Seatia, dit is een schiereiland van Cuba. Hier zijn vroeger allemaal exotische tropische dieren naar toe geïmporteerd, zodat de rijkere mensen hierop konden jagen tegen betaling. Nu is het een safari eiland waar je kunt overnachten, op safari kan gaan, paardrijden enzovoorts.

De weg over het eiland was wel pittig voor onze chauffeurs. Gezien het de hele dag had geregend waren de onverharde wegen compleet in modder veranderd. Het kwam dan ook voor niemand als een verrassing dat we met de bus vast kwamen te zitten. Na een paar mislukte pogingen met takken en andere spannende ideeën om er weer uit te komen zijn we uiteindelijk door een tractor losgetrokken.
Een truck kwam om de groep verder te vervoeren en de bus ging verder achter de tractor.

Eenmaal aangekomen in ons resort hadden Fabijan en ik het geluk om de sleutel voor het penthouse te kiezen. Een super grootte kamer met een geweldig uitzicht alleen zonder warm water gezien we te hoog zaten. Maar hoe dan ook, het bed was goed, er was een toiletbril en het toilet trok door dus voor mij perfect.

In de avond was Fabijan en Rien´s verjaardagsfeestje. Dit bestond uit veel drank, camping hapjes, een pooltafel, Cubaanse muziek en uiteraard gezellig mensen. We hebben gedanst, gesjanst en gelachen. Al met al een memorabele verjaardag voor Fabijan dacht ik zo.

Vrijdag hadden we een stranddag. Tevens is Fabijan gaan paardrijden en ben ik met een catamaran wezen varen en snorkelen. Een heerlijk ontspannen dagje en het ultieme vakantiegevoel want wees eerlijk, deze vakantie is best hard werken tot nu toe haha.

Zaterdag vertrokken we weer uit Cayo Seatia met de rimboebus. Overigens heel leuk, onderweg kwamen we nog wat struisvogels tegen waarvan Jan er heel moedig zo 1 bij zijn bek pakte.

Vandaag zijn we naar Camaguey gereden waar we na aankomst een bici-taxi tour door de hele stad hebben gedaan. Weer veel monumentale gebouwen gezien en kunst bekeken bij mensen thuis. Overigens ook gelijk een mooi schilderijtje gekocht. Als je hier een talent hebt zoals muziek maken of kunstenaar kun je heel goed verdienen. De prijs voor zo’n schilderijtje is voor ons een schijntje maar voor de normaal werkende Cubaan een maandloon. Deze kunstenares haalt dit zo binnen met de verkoop van 1 schilderij.

In de avond was een lokaal straatfeest maar na een rondje lopen hebben we terug naar het hotel te gaan. De sfeer was namelijk een beetje agressief, dit is de eerste plaats waar ik dit gevoel heb gehad en zodoende liepen we niet echt leuk rond.

Zondag zijn we gereden naar Remedios waar we 2 nachten blijven. Gezien dit een heel klein plaatsje is moest de helft van de groep in een casa de particular (bij mensen thuis) verblijven. Gezien Fabijan en ik hadden opgegeven dat het ons niet uitmaakte waar we sliepen werden we tot onze verassing in het hotel geplaatst.

Overdag zijn we gezellig naar de markt geweest, hebben we het Che memorial bezocht waar we geen foto’s mochten maken of praten en hebben we de trein gezien die tijdens de revolutie bewust is ontspoord.

In de avond hebben we weer salsa les gekregen van iemand, dit keer een voormalig kampioen. Maar gezien deze jongen geen Engels sprak snapte ik er niets van en stiekem miste ik mijn oude danspartner uit Santiago ook wel. Alleen dansen is toch een stuk minder sierlijk.

Voor het eten zijn wij naar de casa de particular van de mannen gegaan. Gezellig in iemands huiskamer gezeten waar moeders en oma de borden met eten lieten komen.

Maandag was weer een strand dagje. We zijn naar een privé strand gereden waar je weer heerlijk kon zwemmen. Hier hebben we de hele dag vertoefd om na het avondeten in ons hotel weer een terrasje op te zoeken. Dat is toch wel iets wat deze hele vakantie de constante factor is haha. Gezien dit al de tweede dag in Remedios was kenden we onderhand al wat lokale mensen. (ja we raken snel populair hier haha) En omdat vanavond de lokale nachtclub weer open was zijn we dus gezellig met een klein groep hier naar toe gegaan. De reggaeton stond knoerthard en iedereen shakete zijn kont in de meest aparte en kunstige manieren.

Het was hartstikke gezellig en met mijn grote zwierende kont paste ik er perfect tussen. We kwamen helemaal hyper en bezweet in de vroege uurtjes thuis maar wel weer een Havana dirty dancing night rijker.

Dikke kuss Meinou en Fabijan