Van waterval, naar moeras, naar stad - Reisverslag uit Havana, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu Van waterval, naar moeras, naar stad - Reisverslag uit Havana, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu

Van waterval, naar moeras, naar stad

Door: Meinou

Blijf op de hoogte en volg Meinou

31 December 2011 | Cuba, Havana

*maandag 21 november 2011 t/m zaterdag 26 november 2011*

Hola iedereen!

Het vorige stukje waren we bij maandagmiddag gebleven in Soroa.
Uiteindelijk zijn we niet diezelfde dag nog naar de waterval gelopen maar is Fabijan met onze reisleidster Geraldine naar een kasteel bovenop de berg gelopen.
Gezien ik het toonbeeld van sportiviteit ben, ben ik lekker bij het zwembad gaan liggen.

Overigens nog een leuk Cubaans feitje voor de lezers thuis. In Cuba mag je het toiletpapier niet in de wc-pot gooien.
De leidingen zijn te smal en raken dan gelijk verstopt. Er staat naast elk toilet een emmer waar je papiertjes in mogen. Een genot om naar te kijken haha.

Dinsdagochtend zijn we dan toch naar de waterval gelopen. Dit was overigens ook weer aan de andere kant van een berg maar voor het goede doel.
We zijn lekker gaan zwemmen en hebben gedoucht onder het vallende water. Het was net mijn regendouche van thuis. En wonder boven wonder is Fabijan dit keer niet van de rotsen gevallen.

Rond het middaguur zijn we vertrokken naar het Zapata moerasgebied, dit is het grootste natuurreservaat van Cuba.
Om bij het hotel in het moeras te komen moest je per boot worden vervoerd. We sliepen in houten hutjes boven het water.
's Avonds hebben we een salsa les van Geraldine onze salsakoningin gekregen. Er waren wat gewillige Cubanen die kwamen helpen en al die houten Nederlanders snapten er geen hout meer van.

Woensdagochtend zijn we heel vroeg opgestaan. Om 6uur begon de boottocht om vogeltjes te kijken.
Er waren niet zoveel verschillende vogels (voor zover ik het kon zien) maar het was wel relaxt wakker worden in een bootje onder de opkomende zon.

Na het boottochtje en een ontbijtje hopten we weer de bus in. Iets verderop van ons hotel zijn we gaan snorkelen in de Varkensbaai, oftewel de Caribische zee.
Ik heb o.a. een langsnuitvis en een hele gave siervis gezien.

s' Middags zijn we gereden naar Santu Spiritus terwijl we onderweg bij het museum zijn gestopt.
Alles hier heeft met de revolutie te maken dus dit museum ook. Er waren oude materialen die zijn gebruikt tijdens de revolutie en heel veel oude foto's.
Waaronder een foto die ik ook hier zal plaatsen van een man die op zijn sterfbed met zijn eigen bloed Fidel op de muur heeft geschreven.

Donderdag zijn we naar Trinidad gereden. Gezien tot nu toe elke dag van de reis al iets is verandert (dit is erg Cubaans) zitten we namelijk niet in een hotel in Trinidad.
We hebben een stadswandeling gedaan en ik dacht echt dat het een super bruisende stad zou zijn maar het was juist erg authentiek.

In de middag hadden we vrij en zijn Fabijan en ik eerst op de kerktrap gaan liggen voor een dutje. We moeten natuurlijk wel integreren en die Cubanen liggen ook overal maar haha.
Daarna zijn we met een paar medegroepsleden een terrasje op gegaan. Hier hadden ze een lokaal drankje genaamd Canchanchara. Dit is met limoen, honing en rum.
In elk drankje wordt hier praktisch rum gedaan. Erg lekker maar gevaarlijk zo in de zon.

In de avond kregen we weer een salsa les. Geraldine had met een dansleraar geregeld dat wij bij hem thuis les zouden krijgen.
We hebben vervolgens volgepropt in een woonkamertje met de hele familie staan dansen. Erg knus, grappig, apart en gezellig.
Na de les zijn we terug naar de kerktrappen gegaan voor een dansje en show.
Fabijan heeft gedanst en gesjanst met Geraldine en ik heb samen met een paar reisgenoten maar weer een terrasje opgezocht voor een drankje en een privébandje.

Gisteren (vrijdag) hebben we de hele dag gereden. We moesten een heel stuk naar de andere kant van het eiland door de bergen naar onze overnachtinghotel in Sierra Maestra.
Tussendoor hebben we stops gemaakt voor een lekkere kokosnoot en wat panaroma foto's.

Vandaag (zaterdag) hebben we deze ochtend gewandeld in het stadje en vis gegeten in een kelder bij lokale mensen.
Zo weer de bus in voor ons volgende avontuur.

Tot snel en hopelijk is het niet te koud bij jullie!

Liefs Meinou & Fabijan

Ps. Quinten, ik weet dat je nog aan het leren lezen bent. Vandaar dat wij voor jou een spelletje hebben bedacht.
Tussen de foto's zitten 2 foto's waar jij ook op staat. Veel plezier ermee!

Meinou

Hello my sweet vriendjes and vriendinnetjes! As most people know I love to travel. However as most people also know, staying in touch isn't always that easy. Therefore, I have started this online travellog so everybody can follow, read what I have been up to and have a look at the pictures made so far. I hope you all enjoy it and please leave messages so I know you still remember who I am haha. Big kizz, lots of luv meinou