In het Cubaanse ritme komen - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu In het Cubaanse ritme komen - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu

In het Cubaanse ritme komen

Door: Meinou

Blijf op de hoogte en volg Meinou

31 December 2011 | Cuba, Soroa

*vrijdag 18 november 2011 t/m maandag 21 november 2011*

Goedemiddag familie, vriendjes en vriendinnetjes!

Het eerste avontuur is weer begonnen.
We zijn afgelopen vrijdag vertrokken naar Cuba. Ik heb dit land al jaren op mijn lijstje staan om te bezoeken voordat het helemaal modern wordt en Fabijan, die mocht weer mee. (wat een gelukkige donder haha)

De reis begon al op zijn Cubaans, met veel vertraging. Ons vliegtuig naar Madrid was vertraagd en hierdoor ook onze vlucht van Madrid naar Cuba.
Eenmaal in Cuba aangekomen was het weer wachten bij de douane, bij het wisselkantoor en bij onze reisgroep gezien de koffer van een medereiziger per ongeluk door een ander reisgezelschap was aangekomen.
Tegen de tijd dat we aankwamen in ons Havana hotel was het een uurtje of 1 's nachts en zijn we gelijk lekker in bed gedoken.

De volgende ochtend (zaterdag) zijn we vertrokken naar Vinales terwijl we onderweg zijn gestopt bij de grot waar Che Guevara een maand onder heeft gedoken tijdens het kernwapenconflict met Kennedy in 1962.
De omgeving is hier trouwens prachtig mooi en gelukkig rijden er nog veel oude auto's rond ondanks dat de Cubanen sinds een maand nieuwe auto's mogen kopen. We hebben meteen al een nieuwe Multi-Office auto gespot! Overigens is het hier zo dat er 9 verschillende kleuren nummerplaten zijn. Blauw is bijvoorbeeld overheidsbezit, bordeaux is toerist en geel is eigendom. Er zijn ook nog kleuren voor mensen die voor de overheid werken, mensen die persoonlijke vrienden/partners van Fidel Castro zijn, buitenlanders die in Cuba wonen en de overige ben ik vergeten.

In de middag hebben we gezellig met een paar mensen uit de reisgroep cocktails gedronken bij het hotel. Wij hadden overigens weer het leukste huisje (vonden we zelf dan haha). Onze reisleidster heet trouwens Geraldine (leuk mens), onze Cubaanse gids Giovanni (voor Meinou gewoon Javier gezien elke man in Cuba zo hoort te heten of Mr. Understood gezien dit zijn vaste zinnetje na elk van zijn zinnen is) en onze 2 chauffeurs Israel en Pacho (oftewel Israel 2).

s' Avonds zijn we met de groep uit eten geweest (onder het mom van bondig enzo haha) naar een paladaros. Dit zijn kleine restaurantjes die mensen zelf thuis hebben.
De overheid laat deze restaurantjes toe in ruil voor een hogere belasting. Het voordeel voor de familie de zo'n paladaros begint is dat ze meer inkomen hebben.
De Cubanen verdienen namelijk zelf maar een 25 euro per maand en krijgen rantsoenbonnen van de overheid waar ze ongeveer 6 dagen van kunnen eten. Alle overige dagen in de maand moet er dus op 1 of andere manier worden bijverdiend. Hierdoor zijn ze ook erg creatief, als je een auto of motor hebt ga je bijvoorbeeld in je vrije tijd taxi spelen. Of je begint een band en verkoopt je eigen gebrande cd’tje, iets wat wij hebben gedaan van het bandje dat deze avond in de paladaros speelde.
Dit gezegd is het overigens niet aan de Cubanen te zien dat ze arm zijn. Ze zien er allemaal goed verzocht uit met nette kleding.

Zondag zijn we vroeg begonnen met een wandeling door de tabaksplantages en dit was gelijk mijn sportieve moment van de hele vakantie. We hebben zo'n 4/5 uur gelopen door de velden, over de bergen en door de bergen (grotten die van de ene kant naar de andere kant liepen). Onderweg stopten we bij de families die daar wonen en het land bewerken. Alle plantjes worden 1 voor 1 met de hand geplant. Voorts is er hier overal veel fruit. Ananas, guava en mango groeien overal. Tussen onze wandeling hebben we dan ook vele stops gehad, o.a. voor de lokale cashansara (vast verkeerd gespeld). Dit is een grapefruit met rum en honing gevuld. Superlekker maar volgens mij dodelijk als je er teveel in deze zon van drinkt.

Voor de lunch zijn we weer naar een paladaros gegaan en 's avonds hadden we vrij. Fabijan en ik zijn dan ook niet met de groep meegegaan maar hebben een taxi laten komen om ons naar een lekker tentje te laten rijden. We kwamen een kilometer buiten Vinales terecht waar we heerlijk eten kregen. Overigens is de keuze hier bij brood; ham, kaas of ham/kaas en bij het avondeten; kip, varken of vis. Koeienvlees komt praktisch niet voor omdat dit heel duur is. Cubanen mogen namelijk geen koe of paard doden, hiervoor is de gevangenisstraf volgens de ene Cubaan 25 jaar en volgens de andere Cubaan 10 jaar. Hoe dan ook, lang haha.
Na het eten kwam de taxi ons weer ophalen om ons naar de stad te rijden voor some dancing. We kwamen bij een tentje uit met een live band alleen de dancing wou niet zo vlotten. Gezien wij wel al in het Cubaanse ritme zitten maar nog niet genoeg om het voortouw te nemen met de salsa hebben wij dus maar gekeken naar de some people die wel gingen dansen.

Maandag zijn we op bezoek geweest bij een tabaksfabriek. We hebben hier helaas geen foto's van omdat het verboden is binnen deze fabrieken te fotograferen. Je mag zelfs je tas niet eens meenemen. Het was gewoon lopende band werk en verklaarde gelijk waarom Cubaanse sigaren zo duur zijn.
Na de tabaksfabriek gingen we door naar de rumfabriek. Tabak, rum en muziek zijn zo'n beetje de 3 hoofdkenmerken van Cuba.

Momenteel (maandagmiddag) zitten we in Soroa waar we 1nachtje blijven. Ik ben alvast een stukje aan het maken voor het blog en na het inchecken gaan Fabijan en ik naar de waterval verderop lopen.
Heerlijk zwemmen en de Fa-reclame onder de waterval nadoen haha.

Hopelijk hebben we snel internet zodat we deze stukjes en onze foto's online kunnen zetten.
Geniet er allemaal van en tot snel!

Kuss Meinou & Flappie