Krokodillen, schildpadden en de gratis barbecues. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu Krokodillen, schildpadden en de gratis barbecues. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu

Krokodillen, schildpadden en de gratis barbecues.

Door: Meinou

Blijf op de hoogte en volg Meinou

08 Januari 2010 | Australië, Cairns

Goedemorgen vriendjes…

Het is weer tijd voor een update! In de vorige blog eindigde ik met de boodschap dat we de volgende dag naar Fraser Island zouden rijden. Nou zoals alles op onze reis so far ging dit ook weer wat anders dan gepland.
Vol goede moed waren we die ochtend vertrokken (de reis heen en terug zou ons zo’n 10 duren) en tegen de tijd dat wij aankwamen was het rond half 1.

We hadden de avond van tevoren gekeken om een dag tour te boeken via het YHA reisbureau. Echter alles zat vol en zodoende hadden wij besloten zelf er heen te rijden hopende dat wij vanaf daar nog wat konden regelen.
Jammer genoeg bleek dit niet het geval, de ferry ging maar een paar keer per dag en de laatste overdag ferry was net vertrokken. We konden met de avondferry mee om vervolgens op het resort waar deze ferry aankwam te dineren en met de laatste ferry weer terug te gaan.
Gezien wij voor de geweldige stranden en flora en fauna hadden wij zoiets van ‘ jammer de pammer’.

In plaats hiervan zijn we naar het plaatsje Noosa, dat op de weg teruglag gereden. Kim had namelijk gelezen dat dit zo’n schattig, klein surfdorpje was en het nieuwe vogeltje van haar en Vincent ook zo genoemd voor vertrek.
En ze had het goed gelezen, het was heel schattig met een prachtig strand en een knus centrumpje. Hier hebben we dan ook op het strand gespeeld en homemade pizza gegeten voordat we onze trip terug naar Brisbane vervolgden gezien we de dag erna vroeg op moesten om naar Cairns te vliegen.

Het reizen naar Cairns nam zo’n beetje de hele dag in beslag. We moesten de huurauto inleveren, op tijd naar het vliegveld en vanaf het vliegveld dat we aankwamen naar ons nieuwe hostel.
Terwijl we onze busrit van het vliegveld naar ons hostel regelden kregen we gelijk allerlei tips van de ticketverkoop mevrouw. In de zee bij Cairns kan je namelijk niet zwemmen (dan ga je dood) dus hebben ze bij het strand een groot openbaar zwembad gemaakt. Dus na het inchecken zijn we eerst een broodje gaan eten om vervolgens de rest van de avond bij de ‘ Lagoon’ , zo heet het zwembad te gaan liggen en zwemmen. Ook een mooi schouwspel overigens. Rond een uurtje of 18:30/19:00 komen er hier honderden vleermuizen over. Deze zitten overdag bij de fruitbomen in de buurt van de bibliotheek en gaan ’s nachts naar een andere plek (niemand weet waar) en komen dan de Lagoon overvliegen. Heel gaaf om te zien, die dingen zijn echt scary groot!

De volgende ochtend konden Fabijan en ik lekker uitslapen. Kim en Vincent gingen die dag al de Great Barrier Reef verkennen, iets wat wij de dag erna gingen doen. Deze dag waren we de ochtend vrij die we hebben besteedt met een beetje rondlopen, lunchen en natuurlijk kaartjes posten bij het postkantoor.
Rond het middaguur werden we opgehaald voor onze krokodillentoer.

We hadden namelijk een toer geboekt om eerst met een boot wilde krokodillen te gaan zoeken om vervolgens nog een bezoekje aan een krokodilleboederij te brengen. Tijdens de boottrip zagen we helaas geen krokodillen wegens het hoge water en de hitte bleven ze onder water om elke 2 uur wat lucht te komen happen. Misschien maar goed ook gezien ik relaxt op het voordek met mijn benen over de boot hing totdat een crewlid naar buiten kwam gehaast om te vertellen dat dit toch niet zo’n slim idee was. This was after all ‘ croc-country’.

De toer op de farm was interessant, wisten jullie dat de oudste krokodil 209 jaar oud was? Ook werd er vertelt dat alle krokodillen die werden gefokt gebruikt werden voor designerartikelen in Europa. Australiërs zelf kopen geen krokodillenleer (damn those Europeans haha).
Ook waren er in de laatste 2 jaar maar 3 mensen opgegeten door een krokodil in dit gebied en mag de familie daarna beslissen of de desbetreffende krokodil dat mag blijven leven of niet. Dit is erg uitzonderlijk omdat krokodillen een beschermt diersoort hier zijn.

Verder moet je overigens banger voor een krokodil zijn staart zijn dan zijn mond (deze breekt zo al je botten) en onthouden krokodillen alles iets wat een lokale krabbenvanger hier heeft ondervonden. Deze haalde namelijk elke dag rond hetzelfde tijdstip zijn fuiken leeg totdat hij 1 van de ongelukkige werd die binnen de afgelopen 2 jaar is opgegeten.

Maar genoeg met de krokodillenlessen. Zoals jullie begrijpen was het leerzaam. (zie daddio, het is niet alleen maar fun hoor!) Verder ligt er hier in de haven ook een replica van een VOC-schip, erg cool om te zien. ’S Avonds zijn we gaan barbecueën bij wederom de Lagoon, jaja wij zijn fan geworden. Er staan hier namelijk overal buiten gratis barbecues. Je hoeft alleen het eten zelf mee te nemen en kan onder het genot van kipspiesjes enzovoorts dus lekker zwemmen.

De volgende ochtend was het Fabijan’s en mijn beurt om op de Great Barrier Reef te snorkelen. Vincent en Kim gingen deze dag met een kabelbaan en treintje door het regenwoud. Gezien Fab & ik niet zulke natuurliefhebbers zijn (wij zijn meer in de stijl van ‘ zie 1 regenwoud, zie ze allemaal’ haha) hebben we verschillende tours.

De Great Barrier Reef was voor ons echt een superervaring! Het was alleen wat minder kleurrijk dan in Aruba maar dit komt omdat het koraal verbleekt door de zon en pesticide van de suikerrietvelden. Maar……….. Dit maakte allemaal niet uit gezien wij gewoon in de eerste 10 van het snorkelen al een schildpad zagen. Deze was net boven het water een luchtje aan het scheppen. Gezien ik een snorkel in mijn mond had klonken er gesmoorde kreten ‘ schildpad, schildpad!’ door het water en Fabijan had zoiets van wat doet Meinou nou weer moeilijk.
Vervolgens was ik onderhand met een noodgang richting de schilpad gezwommen en volgde Fabijan als goede snorkelbuddy mij om vervolgens eindelijk ook de schildpad in het vizier te krijgen.

Gezien we een onderwatercamera hadden gehuurd was ik onderhand druk bezig met foto’s maken tot opeen s een professionele fotografe van het schip aankwam snorkelen. Ze wilde foto’s van ons met de schilpad maken wat wij natuurlijk prima vonden.
Ik moest naar beneden zwemmen en zo dicht mogelijk komen maar kwam door de lucht in mijn wetsuit (deze was iets van 4 maten te groot) kwam ik niet bepaald ver. Op aanraden van de fotografe heb ik vervolgens mijn wetsuit uitgetrokken en zijn er hele mooie foto’s gemaakt (deze staan ook in het fotoboek).
Daarna was Fabijan aan de beurt en voor zijn turtle-picture en was onze dag hoe dan ook gemaakt. De fotografe vertelde dat het heel speciaal was dat een schildpad zo lang blijft hangen en ons zo dicht bij liet maar ja, volgens mij had die schildpad gewoon hele goede smaak haha.

De rest van de dag hebben we nog een paar uur gesnorkeld op verschillende plekken, hele mooie kleurrijke big-ass fishies bekeken, foto’s gemaakt, heerlijk geluncht om vervolgens uitgeput terug naar Cairns te worden gevaren. Die avond gingen we weer barbequen en kwam een stel uit Sydney dat Vincent en Kim tijdens hun toer hadden ontmoet ook mee. De mannen hadden heerlijke hamburgers met kaas en ei gemaakt en na een avondje goed eten en zwemmen kwamen we bij vandaag aan.

Vandaag was voor Fabijan en mij een chill-dag. We hebben gegeten, een beetje gewinkeld maar voornamelijk beide onze boeken gelezen. (jaja een paar nerdjes) Vincent en Kim gingen door het regenwoud waar ze de dag ervoor met een kabelbaan overheen waren gegaan lopen. Straks gaan Fabijan en ik naar Nando’s, mijn favoriete Portugese restaurant in Engeland om daarna naar de Lagoon te gaan waar Vincent en Kim met de luutjes uit Sydney weer aan het barbecueën zijn.

Al met al gaat het hier super (op Fabijan’s verbrande benen na) en zoals Kim zegt, is deze reis al geslaagd al zouden we nu naar huis gaan. Gelukkig zitten we pas op de helft en wens ik iedereen in Nederland een geweldige voorbereiding van de Elfstedentocht toe!

Veel liefs,
Meinou, Fabijan, Kim & Vincent

Ps. De foto’s gemaakt met de onderwatercamera zullen bij de volgende blog worden gevoegd gezien wij nog op de cd-rom hiervan wachten.

  • 08 Januari 2010 - 10:08

    Stephanie:

    Heey Luitjess,

    Hoe is het daar in het zonnetje... Weer een leuk boeiden reisverslagje.. Heb het weer met plezier gelezen.. En natuurlijk weer lachend jullie foto's bekeken.. Fabijan wat een benen zeg.. Pas maar op dat straks niet de vellen aan je benen gaan hangen.. Ben ook erg benieuwd naar de onder water foto's.. Die met de schildpad zijn in iedergeval al cooll.. Wacht met plezier af op het volgende verslag..

    Spreek jullie snel weer Kuss Stephanie (Meinou leuk dat je ook nog aan mij dacht met je belletje)

  • 08 Januari 2010 - 12:15

    Jan VK:

    heeej je bent weer overzee! Allen veel plezier gewenscht. groet, neef Jan.

    www.positieveonrust.com

  • 08 Januari 2010 - 17:38

    Tante Judy En Co:

    Hoi Meinou en vrienden .
    Nog Gelukkige 2010,leuk dat snorkelen.
    Ik lees het al,een en al avontuur,veel plezier daaronder .

  • 08 Januari 2010 - 20:32

    Jenny:

    Hoi Toet,
    Wederom weer een boeiende reportage.
    Knap dat je daar zoveel tijd aan besteed.
    Hele leuke fotos vooral van de verbrande benen van Flappie.Nu een rooie Flappie i.p.v een witte (grapje Fabijan).
    Had niet verwacht dat de Great Barrier minder kleurrijk zou zijn dan Aruba.Zou ook weer willen snorkelen.
    Verder veel plezier in Darwin en tot je volgende reisverslag.
    Kusjes mamsie xxxxxxx

  • 09 Januari 2010 - 12:38

    Annie:

    ha vakantiegangers
    wat een leuk verslag en leuke foto,s.fabijan je had factor 30en dan zulke rode benen,je zal nu wel beter smeren.het ziet er allemaal jaloersmakend zomers uitterwijl wij hier de deur niet uitgaan omdat het zo koud is.
    kik zijn verjaardag is uitgesteld omdat ze veel sneeuw verwachten.
    groetjes van iedereen en een dikke zoen.
    mamma

  • 09 Januari 2010 - 13:24

    Lettta:

    Fijn dat jullie zo genieten van jullie mooie reis.

    Groeten uit het koude Alphen.

  • 09 Januari 2010 - 18:54

    Roxanne:

    Hoi Meinou en je vriendtjes en vriendinnetje hoe is het daar.Leuke foto,s trouwens vooral die foto bij de brug met het plaatje oppassen het is glad ghehehe(lekker he een natte kont) hoe warm is het daar nu trouwens?? ja en fabian je moet je benen goed insmeeren vraag maar aan Nathalie die kan er over mee praten. nou ik kijk er naar uit om nog meer foto,s te zien groetjes Roxanne

  • 10 Januari 2010 - 19:02

    Hein:

    Lieve Meinou (en rest),
    Ik zeg maar zo liever een lekker hapje voor een krok dan voor een pot.
    Geweldig foto's, blij te lezen dat jullie het nu al geslaagd vinden. Ja Meinou wij Kampenhout zijn niet zo erg milieu freaks, vooral niet als het op inspanning gaat lijken. Trouwens Fabijan die foto met die rode benen hang ik boven mijn bed hoor, geweldig wat een kleur zeg. Ik kleur er bijna zelf van.
    Nog een tip van een oude hippie (zonder ongedierte, denk ik) maak het tweede deel nog leuker dan het eerste.

    Veel plezier

    Hein (vader Toet)

  • 15 Januari 2010 - 14:31

    Oma Flaman:

    lieve allevier
    allereerst ben ik blij dat jullie het zo naar de zin hebben.stiekem ben ik erg jaloers.dat er zoveel te zien is en dat alles zo goed gaat.
    ik heb fabijan zijn benen nog nooit zo rood gezien.
    ik hoop dat jullie nog veel genieten en weer heel thuiskomen
    dikke zoen voor allevier
    oma

  • 15 Januari 2010 - 17:38

    Lindy:

    Heyah Mates !

    Ik ben eindelijk bij met de verhalen en de foto's. En moet eerlijk toegeven, hoe meer mensen naar Australie gaan, hoe meer ik van mijn geloof af begin te vallen dat het mij niets lijkt. Ik dacht altijd, het is gewoon the U.S. of A, maar dan veel te warm! Haha.
    Dus aan jullie om mij te overtuigen met de rest van de reis !

    Groetjes uit Nederland waar de dooi inmiddels is aangetreden... tijd voor wintersport !

    Liefs Lindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meinou

Hello my sweet vriendjes and vriendinnetjes! As most people know I love to travel. However as most people also know, staying in touch isn't always that easy. Therefore, I have started this online travellog so everybody can follow, read what I have been up to and have a look at the pictures made so far. I hope you all enjoy it and please leave messages so I know you still remember who I am haha. Big kizz, lots of luv meinou

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 47047

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2007 - 31 December 2020

Travelling

Landen bezocht: