Missie 5, de regen ontvluchten (nog niet gelukt) - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu Missie 5, de regen ontvluchten (nog niet gelukt) - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Meinou Kampenhout - WaarBenJij.nu

Missie 5, de regen ontvluchten (nog niet gelukt)

Blijf op de hoogte en volg Meinou

20 December 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Hi, how's your day?

Ditmaal maar eens beginnen met de standaard vraag die je hier overal krijgt als je ergens afrekent, iets vraagt of iemand tegenkomt haha. De afgelopen dagen zijn regenachtig maar prachtig geweest.

Donderdag (18-12) zijn we vertrokken uit Queenstown om via de Haast Pass richting de Glaciers te gaan met een tussenstop in Haast Beach. En wat een machtig spectaculaire route!
Allemaal kronkelweggetjes over de mountains en overal regenwoud om ons heen. Natuurlijk de nodige stops gemaakt bij onder andere de Blue Pools (waterval met helder blauw water), de Thunder Creek Falls en geluncht op de stenen bij de indrukwekkende Haast Gates (kolkende waterval met reusachtige rotsblokken) met een broodje gebakken ei bereidt in onze mini-keuken.

De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan om de water river safari van Wayne met zijn jetboat te doen. Nou als je een beetje gewend bent aan al het moois hier dan kom je weer zoiets tegen dat we tegen elkaar zeggen 'jeetje, dit is toch ook wel heel mooi'. Allereerst was het al kicken dat we met de jetboat achter een tractor hingen om vervolgens richting de Waiatoto River te gaan. Eenmaal in het water was het genieten!

De rivier die bestaat uit water van de Southern Alps (het duurt 100 jaar vanaf het moment dat de sneeuw op de toppen valt voorts deze als water beneden in de rivier terecht komt) en een groen/turquaise kleur heeft. Dit komt doordat de mineralen van de glaciers mixen met zuurstof op het moment dat het water wordt en hierdoor als reactie verkleurd. Aan het einde van de rivier, waar deze in de zee loopt, hebben we de boot aangemeerd en een korte bushwalk gedaan. Het forest hier is gelijkwaardig aan hoe het er hier honderden jaren geleden heeft uit gezien. Dit komt doordat deze regio pas in de jaren 70 toegangswegen heeft gekregen en er daardoor hier nooit is gekapt. Na ons uitstapje zijn we weer een stukje doorgereden en hebben we overnacht in Franz Josef.
Overigens is het na onze water safari begonnen met regenen en tot heden niet gestopt. Tja, rain foresten ontstaan helaas (je raadt het vast al) voornamelijk door heel veel regen.

Gisteren (20-12) zijn we educatief gaan doen en naar het Kiwi Wild Life Centre in Franz Josef geweest. Er zijn 5 verschillende kiwi's in New Zealand, waarvan dit het broedcentrum van de meest zeldzame kiwi genaamd de Rowi is. Er zijn er momenteel ongeveer nog 375 stuks en het soort is zo zeldzaam dat ze pas sinds 1994 geïdentificeerd zijn als een kiwisoort.
Het probleem is dat deze kiwi's elk seizoen ongeveer 80 eieren leggen waarvan ongeveer de helft uitkomt. Hiervan wordt gemiddeld 28 stuks door een roofdier opgegeten en er 8 overlijden door natuurlijke oorzaken. Hierdoor zijn er van de 80 na een half jaar nog 4 stuks over waarvan er 2 de leeftijd van 1 jaar zullen halen. Als ze eenmaal een jaartje oud zijn kunnen ze al hun natuurlijke vijanden zelf afweren en zullen ze nog jaren leven.
Wat ze nu dus doen bij alle mannetjes is een tracking systeem aan hun pootje bevestigen waarmee ze de hartslag kunnen bijhouden. Als deze verandert betekent dit dat het mannetje op een ei zit (de mannetjes broeden bij dit soort) en dan halen ze het ei weg om in het broedcentrum verder uit te broeden. Een kiwi vrouwtje heeft 3 eieren per seizoen en legt gewoon nog een ei. Dit ei laten ze vervolgens zijn natuurlijke gang gaan. De kiwi's van het broedcentrum worden na uitkomst op een eiland geplaatst (waar geen natuurlijke vijanden aanwezig zijn) tot ze een jaartje oud zijn om daarna weer terug in het wild te worden uitgezet.
In het broedcentrum hebben we ook 3 'real life' kiwi's gezien. Jammer genoeg mochten we geen foto's maken, kiwi's zijn namelijk nachtdieren en heel verlegen.

In de middag zijn we naar de glacier hot pools geweest om lekker een stukje te zwemmen in 36 tot 40 graden verwarmd ijsbergwater. Verder was het in Franz Josef de bedoeling om een helicopter hike te doen naar het 'blue ice'. Dit is ijs waar over de jaren heen al het zuurstof is uitgeperst. Het pure ijs absorbeert alle kleuren behalve blauw waardoor het kraakhelder blauw is. Helaas regent het zoals ik al vertelde sinds donderdag en na het weerbericht te hebben bekeken schijnt het hier voorlopig niet beter te worden (in London valt per jaar 611mm en in Franz Josef 5.100mm, remember regen voor een regenwoud) dus hebben we besloten verder te rijden. We willen nu toch wel weer wat zon zien gezien het toch onze (hetzij wat verlate) zomervakantie is.
Verder hoop ik dat de 'sandflies' hoger aan de westkust wat minder prominent aanwezig zijn. Momenteel krabben we ons rot en al die rode bultjes zijn toch ook niet zo charmant.

Zo een heel verhaal weer maar ik zou ook niet willen dat jullie je gaan vervelen hihi.

Ps. Het opladen van foto's duurt soms wel 2 uur dus als je een snelle jelle bent met lezen kom dan een paar uurtjes later een kijkje nemen voor de geweldige foto's ;-)

• 21 December 2014 - 08:45

Hein:

Lieve Meinou en beste Remco,

Om eens origineel te doen "Hi, how's your day?".

Goed te lezen dat jullie het nog steeds, naar ik mag concluderen, erg naar jullie zin hebben elkaar nog niet de bus uit vechten.

Leuke en zeer leerzame reisverslagen, je zit dus ook bij Kiwi's, dat de vrouw dan wel het ei legt, maar de man toch ook zijn steentje bijdraagt.

Meinou weet je wel zeker dat je bij Frame's wil blijven werken, het leraar achtige zit er toch nog steeds in en je hebt daar ook je opleiding voor!

Is het overigens ook goed om met een motor te rijden?

Nu nog veel plezier vandaag, maak er weer wat moois van!

Hein

• 23 December 2014 - 17:14

Jenny:

Hoi luitjes,

Wel een beetje laat mijn reactie. Ik heb wel meteen je verslag gelezen snachts in bed nadat je het online had geplaatst.
    Vroeger heb ik als kind bij zulke rivieren gespeeld en gingen wij met de gladde stenen spelen.
    Als ik al die foto's bekijk krijg ik ook weer zin om er naartoe te gaan.
    Nog veel plezier !

Kusjes xxx